Orzechy laskowe: właściwości odżywcze

Orzechy laskowe: właściwości odżywcze

Orzechy laskowe – tak, jak inne rodzaje orzechów – mają szereg cennych właściwości odżywczych (https://www.bee.pl/9233-orzechy-laskowe). Nie bez powodu dietetycy i lekarze zalecają regularne spożywanie orzechów. Zobaczmy dlaczego warto wprowadzić owoce leszczyny do swojej diety.

Źródło cennych witamin i minerałów

Orzechy laskowe to przede wszystkim świetne źródło witaminy E, która nie bez powodu określana jest mianem witaminy młodości. Jest silnym antyoksydantem, który spowalnia procesy starzenia, a także troszczy się o wygląd naszej skóry. Dostarczają również witamin z grupy B, które niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Obecność potasu sprawia, że orzechy laskowe powinny być spożywane przez osoby zmagające się ze zbyt wysokim ciśnieniem krwi. Są również bardzo dobrym źródłem wapnia i fosforu, a więc tych pierwiastków, dzięki którym kondycja naszych kości oraz zębów jest idealna. Orzechy laskowe obfitują też w nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do tego, aby nasza waga poszła w dół.

Orzechy laskowe a zdrowie

Owoce leszczyny świetnie radzą sobie ze zbyt wysokim ciśnieniem krwi. Pomagają także obniżyć poziom złego cholesterolu, co sprawia, że chronią nas skutecznie przed bardzo groźną dla zdrowia i życia miażdżycą. Zmniejszą ryzyko tworzenia się zakrzepów, które mogą doprowadzić nawet do śmierci. Z uwagi na obecność witamin z grupy B warto sięgać po nie wówczas, gdy zmagamy się z silnym stresem i zmęczeniem psychicznym. Ułatwia zachowanie równowagi i ukoją skołatane nerwy.

Orzechy laskowe a potencja

Mało kto wie, że z uwagi na zawartość witaminy E orzechy laskowe doskonale wpływają na płodność. Tyczy się to zwłaszcza mężczyzn. Kiedy witaminy tej jest zbyt mało, dochodzi do zmniejszenia wydzielania hormonu gonadotropowego. To z kolei bezpośrednio przekłada się na kondycję plemników. Mężczyzna planujący posiadanie potomstwa powinien w związku z tym włączyć do swojej diety orzechy laskowe.

Jakie kupować?

W sprzedaży dostępne są orzechy laskowe w łupinach oraz te już ich pozbawione. Zdecydowanie lepszym wyborem są te pierwsze. Łupiny stanowią bowiem naturalną ochronę orzechów przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych. Zamknięte w nich zdecydowanie dłużej zachowują swoje właściwości. Jeśli orzechy bez łupin, to wyłącznie te paczkowane. Nigdy nie należy kupować orzechów laskowych – i każdych innych – bez łupin na wagę.

Orzechy laskowe to bardzo dobry wybór, jeśli mamy ochotę na zdrową przekąskę. Zawierają mnóstwo cennych składników, którzy bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Są łatwo dostępne, a ich ceny nie są zbyt wygórowane. Powinny sięgać po nie osoby bez względu na wiek.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania orzechów laskowych

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania orzechów laskowych

Orzechy laskowe są bardzo smaczne i często znajdują zastosowanie w produkcji czekolad i innych słodyczy. Wszyscy znamy przepyszne kremy z orzechów laskowych. Ale czy wiesz, jakie korzyści zdrowotne dają nam orzechy laskowe? Warto dowiedzieć się co nieco o korzystnym wpływie orzechów laskowych na nasze zdrowie.

Cenne źródło błonnika

Jedna z wielu korzyści zdrowotnych orzechów laskowych jest związana z faktem, że są one bogate w błonnik, co pomaga uzyskać uczucie sytości, a to z kolei może pomóc nam schudnąć. Tłuszcze, takie jak kwas linolowy, omega 3 i omega 6 wraz z zawartym w orzechach błonnikiem zmniejszają głód. Błonnik ma także korzystny wpływ na układ trawienny i wspomaga pracę jelit.

Bogactwo magnezu

Orzechy laskowe są bogate w magnez, pomagają obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko cukrzycy. Magnez wzmacnia mięśnie i działa uspokajająco. Usprawnia także pracę mózgu.

Źródło zdrowych tłuszczów

Jak już wspomniano, orzechy laskowe są bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i zapewniają cenną pomoc w obniżeniu poziomu złego cholesterolu LDL i podwyższeniu poziomu dobrego cholesterolu HDL. W ten sposób orzechy laskowe pomagają nam obniżyć ogólny poziom cholesterolu i zadbać o zdrowe serce i układ sercowo-naczyniowy.

Źródło wapnia

Dzięki wysokiej zawartości wapnia, orzechy laskowe pomagają budować mocniejsze kości, co czyni je doskonałą alternatywą dla osób, które unikają lub nie mogą spożywać produktów mlecznych. Orzechy laskowe zmniejszają ryzyko wystąpienia takich chorób jak osteoporoza czy bóle stawowe.

Pomagają w walce z rakiem

Beta-sitosterol to fitosterol znajdujący się w orzechach laskowych, który pomaga zmniejszyć ryzyko raka piersi i prostaty, a także zwalcza białaczkę limfocytową. Oczywiście, jedzenie samych orzechów laskowych nie gwarantuje wyleczenia raka, ale jeśli te orzechy zostaną uwzględnione w diecie pacjentów z rakiem, mogą zmniejszyć szanse na rozwój większej ilości komórek rakowych.

Zapobiegają uszkodzeniu komórek

Orzechy laskowe są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, które są związkami chroniącymi przed utlenianiem komórkowym. Zmniejszają stopień uszkodzenia komórek przez wolne rodniki, co chroni nas przed nowotworami.

Wsparcie mięśni


Ze względu na wysoki poziom magnezu i wapnia zawartego w orzechach laskowych, mogą one pomóc w utrzymaniu, a także wzroście masy mięśniowej. Magnez pomaga odbudowywać tkankę mięśniową, a wapń zapobiega zmęczeniu mięśni i bólowi. Z tego względu orzechy laskowe są idealne dla osób uprawiających sport.

Wzmocnienie mózgu i wsparcie skóry

Jedną z zalet orzechów laskowych jest to, że są one bogate w witaminę E. Działanie witaminy E pozytywnie wpływa na aktywność mózgu. Orzechy laskowe mogą nawet wspomóc pamięć i zmniejszyć stany lękowe. Ponadto witamina E pomaga również zwalczać oznaki starzenia i uszkodzenia skóry wywołane np. przez słońce.

Jak widać, istnieje wiele korzyści zdrowotnych wynikających ze spożywania orzechów laskowych. Dodatkowo są one bardzo smaczne i stanowią znakomitą pożywną przekąskę. Uwzględnienie ich w codziennej diecie na pewno wyjdzie nam na zdrowie!

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Czy warto jeść orzechy laskowe?

Czy warto jeść orzechy laskowe?

Orzechy laskowe, więc owoce leszczyny, identycznie jak odmienne orzechy, mają niezliczone zalety wzmacniające oraz wartości zdrowotne. Jednakże uwagę zwraca duża ilość witaminy E (15.03 mg/100 g), więc “witaminy młodości oraz rozrodczości”. W orzechach laskowych można odnaleźć również mnóstwo witamin z klasy B, jakie wspierają nerwy, potas, jaki zmniejsza ciśnienie, i wapnia oraz fosforu – elementów, jakie odpowiadają za mocne kości oraz zęby. W orzechach laskowych nie brakuje też potrzebnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), szczególnie jednonienasyconych, jakie wspierają walkę ze nadmiernymi kilogramami. Orzechy laskowe są popularne od zamierzchłych okresów. Już Grecy oraz Rzymianie lubili je ze względu na dobre atuty smakowe. Orzechy laskowe są owocami leszczyny – wysokiego krzewu (rzadziej drzewa), jakiego w naturze napotkać można w Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej. Teraz popularnych jest blisko 10-15 rodzajów owej rośliny, z czego w Polsce w otoczeniu naturalnym jest leszczyna pospolita.

Orzechy laskowe – zalety wzmacniające

Największą korzyścią orzechów laskowych jest obecność ogromnej dawki witaminy E, zwanej „witaminą młodości oraz rozrodczości”. Przejawia ona ogromne wartości przeciwutleniające, więc wspiera ochronę systemu przed negatywnym wpływem wolnych rodników. Witamina E zamknięta w orzechach laskowych zabezpiecza przed oddziaływaniem szkodliwego cholesterolu, przeciwdziałając powstaniu zmian miażdżycowych, co jest ważne w prewencji zawału mięśnia sercowego. Dodatkowo witamina E zapobiega wystąpieniu niedokrwistości, więc anemii.

Orzechy laskowe odpowiednie dla serca

Orzechy laskowe mają elementy, jakie oddziałują profilaktycznie na system sercowo – naczyniowy. Witamina E funkcjonuje przeciwmiażdżycowo, natomiast glikol arginina, zamknięty w orzechach rozszerza oraz relaksuje naczynia krwionośne, obniżając tymże samym zagrożenie zawału serca. Badanie przeprowadzane na mężczyznach o podwyższonym poziomie cholesterolu, pokazało iż systematyczne jedzenie orzechów laskowych przyczynia się do zmniejszenia natężenia lipidów powodujących narastanie płytki miażdżycowej.

Orzechy laskowe – wykorzystanie w kuchni

Orzechy laskowe niejednokrotnie są elementem sałatek, dodatkiem do mięs lub makaronów (https://www.bee.pl/9233-orzechy-laskowe). Ze względu na własny delikatny słodkawy smak, doskonale komponują się z potrawami słodkimi i słono-pikantnymi. Stanowią wypróbowany element wielu ciast – szczególnie tychże robionych na święta Bożego Narodzenia. Z makiem i pszenicą tworzą jedną spośród wigilijnych potraw – kutię. Z orzechów laskowych wytwarza się również masło orzechowe, dodaje się je do czekolady oraz chałwy chałwę. Jednakże najzdrowiej jest spożywać je nieprzetworzone.

Food obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com